Настає такий час у житті дитини, коли вона переступає поріг дитячого садка. Адaптація - це пристосування організму до нової ситуації, а для дитини дитячий садок, поза сумнівом, є новим, ще невідомим простором, із новим оточенням і стосунками. Чи у всіх дітей однакова поведінка при вступі в садок? Ні. Одні діти впевнені, вибирають гру, йдуть на контакт із дітьми й дорослими, інші-менш упевнені, більше спостерігають, ще інші- виявляють негативізм, небажання йти у групу, відхиляють всі пропозиції, бояться відійти від батьків, голосно плачуть. Причини такої поведінки різні: це і відсутність режиму вдома, й невміння гратися, й несформованість навичок самообслуговування. Однак основна причина - недостатній досвід спілкування з однолітками і дорослими. Процес пристосування (адаптації) до дитячого садка проходить індивідуально. Середній строк адаптації дітей раннього віку - 7-15 днів, молодшого дошкільного віку - 2-3 тижні. Виокремлюють такі ступені адаптації: легкий - поведінка дитини нормалізується протягом 10-15 днів; середній - дитина худне, хворіє, але не важко, без ускладнень (15-30 днів); важкий - триває від 2 місяців і більше (патологічна адаптація). Якщо малюка заздалегідь привчили до режиму дня, який чекає на нього в дошкільному закладі, якщо він уміє проситися в туалет, готовий до непротертої й різноманітної їжі,вміє гратися іграшками, цікавиться ними, здатен хоча б до короткочасного контакту з іншими дітьми, не боїться їх, з довірою ставиться до вихователя, то більшості проблем, пов'язаних з адаптацією, у нього не виникне. Щоб процес адаптації не затягувався, необхідно: - Поступово виробляти звичку дотримуватись певного режиму дня, схожого до режиму в дошкільному закладі.
- Формувати навички самообслуговування: самостійно їсти, одягатися, мити руки і вмиватися, проситися в туалет, складати іграшки тощо.
- Розвивати навички спілкування з однолітками і дорослими, поступово розширювати коло знайомств малюка.
- Організовувати позитивне емоційне спілкування дитини з вихователем, давати позитивні настановлення, підтримувати бажання дитини йти в дитячий садок, розповідати якомога більше позитивного про садок, говорити дитині, що вона вже доросла, а дорослі діти ходять у дитячий садок, придумати ритуал прощання з дитиною, зустрічати її з посмішкою.
- Заздалегідь познайомити дитину з групою, показати його шафу для одягу, ліжечко, іграшки, познайомити з вихователем.
- У перші дні - короткочасне перебування дитини у групі ( 1-2 години), потім цей час поступово збільшується. Необхідно гуляти на майданчику після відвідування садка, приводити дитину не лише на денну прогулянку, а й на вечірню. Таким чином дитина встигає більше дізнатися про життя в дошкільному закладі, а головне - вона бачить, як за всіма дітьми приходять батьки і забирають їх додому: ніхто не залишається у дитячому садку. З кінця другого тижня дитину вже можна лишити на цілий день.
- Повідомити вихователя про особливі звички дитини.
- Давати із собою улюблену домашню іграшку.
- Розширювати коло близьких людей, які приводитимуть дитину до дитячого садка (мама, тато, бабуся, дідусь, тітка, дядько). Це полегшить процес прощання.
- Грати з дитиною ігри, спрямовані на розширення кола спілкування, вироблення впевненості, зняття страху, тривожності ( "Давай познайомимось із лялькою", "Я-хороший", "Пограємо в дитячий садок".)
Така робота сприяє легшій адаптації дитини до умов дошкільного закладу, зміцнює резервні можливості її організму. При вступі дитини до дошкільного закладу необхідно мати із собою: - Копію свідоцтва про народження дитини.
- Обхідний лист лікарів з дитячої поліклініки, обстеження на ентеробіоз.
- Карту щеплень.
- Зошит на 20 листів для заведення медичної картки.
- Змінне взуття та одяг, носову хустинку, фартушок для приймання їжі.
|